مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 19 بهمن 1401 ساعت 02:052023-02-07سياسي

خزان و بهار احزاب در ایران


در جهان امروز که سیاست و قدرت ابعاد پیچیده­ ای به خود گرفته­ است، از نخبگان سیاسی و گروه­ های نفوذ و احزاب گرفته تا رسانه­ ها و نهادهای مختلف اجتماعی، - همه و همه به عنوان ابزارهای سیاست و قدرت یک کشور مطرح اند و هر شهروند مسئول و فعالی را به میدان می کشانند.

در کشاکش سیاست و قدرت، نقش گروه­ ها و احزاب سیاسی به خصوص در کشورهایی که دموکراسی حاکم است، به نوعی پررنگ­ تر جلوه می­ کند.

زیرا احزاب با ایجاد دفاتر و نمایندگی های متعدد سعی در پوشش همه مردم در استانهای مختلف و حتی در شهرهای کوچک دارند و این در حالی است که در نظام­ های سلطنتی، احزاب نه­ تنها بازتاب خواست و اراده مردم نیستند، بلکه به خاطر استبداد موجود، ابزار دست زمامداران اند و حتی ایجاد حزب هم جنبه فرمایشی دارد.

یکی از این احزاب فرمایشی در دوره نظام استبدادی پهلوی شکل گرفت.

در سال 1353 به دستور محمدرضا پهلوی، تمامی احزاب کشور زیر بیرق شاه یکی شد و مردم میان حزب رستاخیز شاه و عضویت نیافتن در هیچ حزبی مختار به پذیرش اجبارگونه تنها حزب موجود برآمدند.

پس از اعلام تشکیل این حزب به دستور شاه، تمامی احزاب و سندیکاهای موجود مانند حزب ایران نوین، حزب مردم، حزب ایرانیان و حزب پان ایرانیست از سیطره استقلال رخت بر بسته و به تنها حزب معتبر کشور پیوستند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

خزان و بهار احزاب در ایران

خزان و بهار احزاب در ایران