مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 13 بهمن 1401 ساعت 15:502023-02-02بين الملل

رصد نخستین ستاره دوقلو با مرگ ترقه ای!


ستاره شناسان اولین ستاره دوگانه را شناسایی کرده اند که یک پایان اصطلاحا ترقه ای را تجربه کرده اند و در نهایت به سمت رقم زدن رویداد نادر دیگری به نام انفجار گران نواختری می روند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا و به نقل از اسپیس، اگرچه ستارگان کلان جرم معمولاً با انفجارهای تماشایی می میرند، اما تعداد انگشت شماری از آنها مانند ترقه ها و فشفشه ها به عمر خود پایان می دهند.

اکنون ستاره شناسان بقایای یکی از این ترقه ها را در یک ستاره نوترونی موسوم به SGR 0755-2933 در فاصله 11 هزار و 400 سال نوری از زمین در صورت فلکی کَشتی دمُ(Puppis) جنوبی شناسایی کرده اند.

در پژوهش های جدید، دانشمندان می گویند که این ستاره در اوایل زندگی خود مقادیر غیرعادی زیادی از جرم را به همراه خود منتقل کرده، به طوری که مواد کافی برای مرگ انفجاری در آن باقی نمانده است.

در عوض، به یک ابرنواختر ضعیف ختم شده که یک رویداد کیهانی نادر است که باقیمانده ای بسیار متراکم به نام ستاره نوترونی را در پی خود به جای می گذارد.

آندره نیکلاس چن، ستاره شناس مرکز تحقیقاتی NOIRLab بنیاد ملی علوم و یکی از نویسندگان این مطالعه جدید در بیانیه ای گفت: این سامانه دوتایی قابل توجه اساساً یک سامانه ی یک در 10 میلیاردی است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

رصد نخستین ستاره دوقلو با مرگ ترقه ای!

رصد نخستین ستاره دوقلو با مرگ ترقه ای!