مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 4 بهمن 1401 ساعت 14:102023-01-24فرهنگي

ثبت آیین سحرخوانی روستای پنداس در میراث فرهنگی ناملموس


 معاون اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کاشان از ثبت آیین سحرخوانی روستای پنداس در فهرست میراث فرهنگی ناملموس خبر داد.

- عباس ترابزاده در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: روستای تاریخی پنداس کاشان، دارای آیین های مختلف اجتماعی و فرهنگی غنی است که هر کدام به تنهایی می تواند میراثی گرانبها از گذشتگان باشد تا برای آیندگان به یادگار بماند.

وی افزود: سحرخوانی ماه رمضان، بارزترین آیین مردم روستای پنداس است که بر اساس یک سنت دیرینه، پیش از آغاز سحر از بام منزل خود یا قدم زدن در کوچه های روستا با خواندن اشعار محلی و مذهبی مردم را بیدار می کنند و گاهی نیز با زدن درهای خانه ها، بیدارباش همگانی را اعلام می کنند.

مسئول ثبت پرونده های میراث فرهنگی ناملموس گفت: تاکنون 41 رویداد فرهنگی، مذهبی شهرستان کاشان در فهرست میراث فرهنگی ناملموس به ثبت ملی و دو اثر نیز در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

ترابزاده تصریح کرد: قلعه چهار برج صفویه تک برج دیده بانی دوره قاجار و بقعه ابامحمودالدین انصاری سه اثر تاریخی روستای پنداس است که تاکنون در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی گفت: مهارت پخت سوهان میرزاحسینی، مهارت پخت باقلوا کاشان، آداب و رسوم عروسی برزک، مهارت نقشه کشی قالی کاشان، آیین ذوالجناح گردانی و مهارت سفره بافی


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ثبت آیین سحرخوانی روستای پنداس در میراث فرهنگی ناملموس

ثبت آیین سحرخوانی روستای پنداس در میراث فرهنگی ناملموس