مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 1 بهمن 1401 ساعت 16:052023-01-21فرهنگي

نخستین منشور باستانی عفاف و حجاب در کجا قرار دارد؟


«سنگ نوشته» در ورودی شهر تاریخی خرم آباد را می توان نخستین و قدیمی ترین کتیبه و منشور در حوزه عفاف و حجاب دانست که فرهنگ و آداب و رسوم مردم این دیار را نمایه کرده است.

- خرم آباد- سنگ نوشته در ورودی شهر تاریخی خرم آباد را می توان نخستین و قدیمی ترین کتیبه و منشور در حوزه عفاف و حجاب دانست که فرهنگ و آداب و رسوم مردم این دیار را نمایه کرده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: کتیبه سنگ نوشته خرم آباد یکی از این کتیبه های کهن و فرهنگی است که افشاگر راز قدمت، تاریخ، فرهنگ و سیر و سلوک سبک زندگی ایرانیان باستان است، این یادمان فرهنگی و تاریخی به تاریخ 513 هجری قمری از قرن ششم هجری است، این اثر مربوط به زمان حمکرانی طغرل تکین ابوسعید از حمکرانان ملک شاه سلجوقی در قرن ششم هجری است که حاکم شهر شاپورخواست بوده است، آل برسق در قرن ششم هجری در لرستان حکومت گسترده و قدرتمندی داشته اند و کتیبه سنگ نوشته از این گروه در شهر قدیم شاپورخواست (خرم آباد کنونی) به یادگار مانده است.

سنگ نوشته اولین و کهن ترین سند منابع ملی ایران سنگ نوشته سندی معتبر بر اثبات موجودیت شهر شاپورخواست در این مکان است که بقایا و عناصر معماری این شهر هنوز هم در چندصدمتری جنوب خرم آباد در آثاری چون مناره آجری و آسیاب گبری موجود است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نخستین منشور باستانی عفاف و حجاب در کجا قرار دارد؟

نخستین منشور باستانی عفاف و حجاب در کجا قرار دارد؟