مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 1 بهمن 1401 ساعت 13:102023-01-21اجتماعي

«مناره فیروزآباد» یادگار تاریخی سلجوقیان در خراسان


یک پژوهشگر و باستان شناس خراسانی گفت: «مناره ترشیز» که در حال حاضر به برج فیروزآباد شهرت دارد، بنایی آجری به شکل استوانه با بلندای حدود 24 متر بوده که در حال حاضر تنها 18 متر از آن باقی مانده است.

- ایسنا/خراسان رضوی یک پژوهشگر و باستان شناس خراسانی گفت: مناره ترشیز که در حال حاضر به برج فیروزآباد شهرت دارد، بنایی آجری به شکل استوانه با بلندای حدود 24 متر بوده که در حال حاضر تنها 18 متر از آن باقی مانده است.

رجبعلی لباف خانیکی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: روستای فیروزآباد در فاصله 17 کیلومتری جنوب شهر بردسکن و در بخش شهرآباد واقع شده است.

در سمت غربی روستای فیروزآباد محوطه باستانی بسیار وسیعی گسترده شده که بی تردید خرابه های شهر ترشیز مرکز منطقه بُشت از مضافات نیشابور قدیم است.

وی اضافه کرد: ترشیر یکی از شهرهای مهم بر سر راهی بوده که شهرهای جنوب غرب و جنوب ایران را به خراسان مرتبط می ‎کرده است.

با توجه به موقعیت ترشیز و روایت هایی از وجود آتشکده ای عظیم و داستان حماسی و ملی سرو کشمر در گستره آن ولایت، قابلیت این را داشته که بسیاری از جغرافیانویسان و مورخان به جایگاه والای آن شهر اشارتی داشته باشند.

لباف خانیکی ادامه داد: به عنوان مثال ابن خردادبه در اواخر قرن سوم هجری قمری از این شهر به عنوان منزلی بر سر راه شیراز به نیشابور نا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«مناره فیروزآباد» یادگار تاریخی سلجوقیان در خراسان

«مناره فیروزآباد» یادگار تاریخی سلجوقیان در خراسان