مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 25 دی 1401 ساعت 16:352023-01-15اجتماعي

کشف سیاهچاله گرسنه ای که در حال تبدیل کردن یک ستاره به «دونات» است


ستاره شناسان یک سیاهچاله کشف کرده اند که در حال بلیعدن یک ستاره است و آن را مانند تافی در فضا می کشد و بقایای آن را به شکل یک دونات ستاره ای در می آورد.

- کشف سیاهچاله گرسنه ای که در حال تبدیل کردن یک ستاره به دونات است ستاره شناسان یک سیاهچاله کشف کرده اند که در حال بلیعدن یک ستاره است و آن را مانند تافی در فضا می کشد و بقایای آن را به شکل یک دونات ستاره ای در می آورد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا و به نقل از اسپیس، پروژه ی بررسی خودکار تمام آسمان برای کشف ابرنواخترها(ASAS-SN) اولین بار این پدیده خشن را که با عنوان رویداد شکست کشندی (TDE) شناخته می شود، از طریق یک تشعشع تابشی پرانرژی رصد کرد.

این پدیده در قلب کهکشانی در فاصله 300 میلیون سال نوری از زمین در حال وقوع است.

ستاره شناسان مشاهدات شان از این تشعشع را با بازرسی صحنه در مرکز کهکشان ESO 583-G004 در نور فرابنفش با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل دنبال کردند.

اگرچه هابل از این رویداد که AT2022dsb نامگذاری شده است بسیار دور است و نمی تواند سرنوشت ستاره را تشخیص دهد اما تیم منجمان توانستند صحنه را با استفاده از نور ستاره ی محکوم به فنا بازسازی کنند.

طیف نوری ستاره نشان داد که چگونه توسط سیاهچاله از هم پاشیده شده است، پیش از اینکه مانند تافی کشیده شود و وارد سیاهچاله شود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کشف سیاهچاله گرسنه ای که در حال تبدیل کردن یک ستاره به «دونات» است

کشف سیاهچاله گرسنه ای که در حال تبدیل کردن یک ستاره به «دونات» است