مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 23 دی 1401 ساعت 10:052023-01-13سياسي

طاهریان و هموار کردن مسیر استقلال ایرانیان از یوغ خلفای عباسی


حکومت طاهریان آغازی برای استقلال ایرانیان از خلافت عباسی بود که با وجود کوتاهی دوران و محدودیت قلمرو، اعتماد به نفس را به ایرانیان بازگرداند و روح امید را در آنان دمید.

- خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: محمدجواد گودینی در تازه ترین یادداشت ارسالی خود به مهر درباره سلسله طاهریان و اهمیت آن برای زمینه چینی در جهت استقلال ایران از خلفای عباسی نوشته است.

گودینی مدرس دانشگاه و نویسنده کتاب هایی چون صعود و سقوط ادبیات سیاسی در عصر بنی امیه ، تاملی بر زندگانی ابوالاسود دؤلی و شرح گزیده ی اشعارش ، چهل حدیث در ستایش حسن خلق ، تحولات سیاسی عصر امامت حضرت سجاد (ع) ، درآمدی بر زندگانی و سروده های صاحب بن عباد ، بررسی و تحلیل زندگی سید حمیری و گزیده اشعارش ، بررسی، شرح و تحلیل قصیده فرزدق در ستایش امام سجاد (ع) و… است.

مشروح یادداشت گودینی را در ادامه بخوانید: طاهریان نام سلسله ای ایرانی است که با حکمرانی طاهر بن حسین بن زریق خزاعی سردار دلاور و نامدار دستگاه خلافت عباسی در سرزمین خراسان آغاز شد.

این حکومت نقطه آغازین استقلال بخش هایی از ایران از خلافت دودمان عباسی محسوب می شود؛ این حکومت نیمه مستقل، راه را برای دستیابی حکومت های پسین (همانند صفاریان، سامانیان، آل بویه و…) به استقلال کامل از خلافت عباسی، هموار کرد و این هدف را دست ی


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

طاهریان و هموار کردن مسیر استقلال ایرانیان از یوغ خلفای عباسی

طاهریان و هموار کردن مسیر استقلال ایرانیان از یوغ خلفای عباسی