مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 19 دی 1401 ساعت 12:052023-01-09اقتصادي

کشت دیم در زنجان و چالشی به نام خاک نامناسب


کارشناس حوزه آب و خاک مرکز تحقیقات کشاورزی استان زنجان گفت: نتایج حاصل از تناسب خاک اراضی استان نشان داد که تنها 8 درصد مساحت استان برای کشت گندم دیم خیلی مطلوب است.

-   محمدهادی غفاریان در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به نقشه پهنه بندی کشت غلات دیم بر اساس خصوصیات خاک استان، اظهار کرد: 70 درصد اراضی کشاورزی استان تحت کشت دیم است؛ در حالی که از خاک های استان، 47 درصد خیلی نامطلوب، 29 درصد متوسط و 26 درصد نامطلوب شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه نقشه پهنه بندی کشت غلات دیم نشان می دهد که همان 8 درصد اراضی خیلی مطلوب هم بسیار تحت تاثیر تنش های محیطی است، افزود: مسئله کم عمق بودن خاک در برخی مناطق همچون خدابنده یکی از مسائل حائز اهمیت دیم کاران در زمان حال و آینده است.

غفاریان با اشاره به فقر خاک های استان، اضافه کرد: از نظر تناسب با اقلیم و همه مسائل دخیل در دیم، متاسفانه خاک مطلوب آن طور که باید در استان نداریم.

این کارشناس آب و خاک با اشاره به تغییرات اقلیمی و تاثیر بارندگی در خاک، خاطرنشان کرد: براساس شاخص پایش منابع آب کشور در نیمه نخست سال آبی، 7 استان کشور در گروه مناطق مواجه با کمبود آبی قرار گرفت و استان زنجان در وضعیت خشکسالی متوسط قرار دارد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کشت دیم در زنجان و چالشی به نام خاک نامناسب

کشت دیم در زنجان و چالشی به نام خاک نامناسب