مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 9 دی 1401 ساعت 11:352022-12-30سياسي

جامعه شناسی تاریخی 9 دی


9 دی به این دلیل همچنان زنده، مؤثر، الهام بخش و دارای امتداد تأثیر است که نه تنها قابل کتمان و فراموش شدن نیست، بلکه به یک حقیقت برکشیده و بالنده تبدیل شده است.

- خبرگزاری فارس، یادداشت_علی خضریان: ‏در مقاطعی از تاریخ رخدادهای عظیمی اتفاق می افتد که به یک هویت اجتماعی در امتداد زمان تبدیل می شود.

رخدادی همچون نه دی به همین دلیل همچنان زنده، مؤثر، الهام بخش و دارای امتداد تأثیر است که نه تنها قابل کتمان و فراموش شدن نیست، بلکه به یک حقیقت برکشیده و بالنده تبدیل شده است.

‏حماسه نهم دی در سال 1388 یک نمونه برجسته در تاریخ انقلاب اسلامی است که به دلیل منحصر به فرد بودن ویژگی ها و معارف اجتماعی متولد شده در آن، با هیچ یک از راهپیمایی ها و تظاهرات پیش از خودش قابل مقایسه نیست و همچنان نیز پرفروغ و الهام بخش است.

‏ضمن اینکه مهمترین دلیل ماندگاری و مانایی حماسه نهم دی ماه، بیش از آنکه حاصل اراده افراد باشد، حاصل نیروی تاریخی عاشورا است که در زمانه جریان یافته و در گذر زمان رخداد آفریده و تاریخ را شکل داده است.

نیرویی قدرتمند در جامعه شیعی که هرگونه هماوردی با آن محکوم به شکست است.

‏لذا بر اساس جامعه شناسی تاریخی، به دلیل قدرت اجتماعی زنده و پویایی که عاشورا توانسته تولید کند، این حقیقت به یک امتداد تاریخی بدل گشته و این تاریخ است


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

جامعه شناسی تاریخی 9 دی

جامعه شناسی تاریخی 9 دی