مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 5 دی 1401 ساعت 08:252022-12-26فرهنگي

سینمای ایران در جشنواره های مهم امسال چه کرد؟


سینمای ایران امسال در سه جشنواره مهم برلین، کن و ونیز حضور قابل توجهی داشت و جوایز مهمی را نیز از جشنواره های کارلووی واری، تالین، توکیو و بوسان از آن خود کرد.

- بخش مسابقه اصلی هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن 2022 شاهد رقابت 21 فیلم از سینماگران شناخته شده و جوان بود و سینمای ایران نیز با فیلم فیلم 165 دقیقه ای برادران لیلا از سعید روستایی در مهمترین بخش جشنواره حضور داشت.

دیگر فیلم ایرانی حاضر در جشنواره کن امسال، تصور اولین ساخته علی بهراد بود که به عنوان یکی از 7 فیلم بلند در بخش مسابقه هفته منتقدین جشنواره کن به نمایش گذاشته شد و نخستین تجربه حضور سینمای ایران در بخش جنبی هفته منتقدین را در 20 سال اخیر رقم زد.

امیلی عاطف سینماگر ایرانی تبار هم با فیلم بیش تر از همیشه (محصول مشترک فرانسه، آلمان، لوکزامبورگ و نروژ) در بخش نوعی نگاه کن به روی پرده رفت.

در پایان جشنواره کن 2022، جایزه نخل طلای بهترین فیلم به مثلث غم ساخته روبن اوستلوند رسید و برادران لیلا جایزه بهترین فیلم از نگاه هیات داوران فدراسیون بین المللی منتقدان فیلم (فیپرشی) را به خود اختصاص داد و این فیلم یک جایزه جنبی به نام جایزه شهروندی نیز دریافت کرد.

*** قدیمی ترین جشنواره سینمایی جهان از 31 آگوست (9 شهریور) در ایتالیا آغاز به کار کرد و تا 10 سپتامبر (19 شهریور) ادا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

سینمای ایران در جشنواره های مهم امسال چه کرد؟

سینمای ایران در جشنواره های مهم امسال چه کرد؟