مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 30 آذر 1401 ساعت 17:252022-12-21سياسي

نیاکان ما با جشن ها، خداوند را نیایش می کردند


عضو هیئت علمی دانشکده پژوهش های عالی هنر و کارآفرینی دانشگاه هنر اصفهان گفت: باید با بازخوانی آیین ها و سنت ها، آن ها را به دیگران به ویژه نسل های بعد انتقال دهیم تا به بی هویتی و از دست دادن ریشه های فرهنگی و ملی مبتلا نشویم.

- صدرالدین طاهری در گفت وگو با ایسنا و با بیان اینکه شب یلدا در دانش کهن اخترشناسی ایرانیان باستان ریشه دارد، اظهار کرد: این شبِ طولانی در انقلاب زمستانی واقع شده و طولانی ترین شب سال است.

آگاهی از این مسئله موجب شد که شب یلدا در نظر ایرانیان به شبی تبدیل شود که به تعبیری بلندترین نبرد نور و ظلمت در آن انجام می شود و چون از روز اول دی به تدریج روزها بلندتر و شب ها کوتاه تر می شوند، آن را به پیروزی نور در صبح اولین روز ماه دی تعبیر کرده اند.

او ادامه داد: ایرانیان از این واقعه تقویمی، به نام انقلاب زمستانی یادکرده و برای شکل دادن به اسطوره استفاده می کنند و صبح روز بعد یعنی روز اول دی را نیز به نام جشن زایش خورشید نام گذاری کردند که با جدال نور و روشنی در ایران باستان مرتبط است.

این اسطوره شناس گفت: میترا یا مهر یکی از ایزدان کهن ایران باستان است که هرروز صبح خورشید را بر ارابه ای با 4 اسب در آسمان حرکت می دهد، همچنین این ایزد ناظر به پیمان، درستی و راست گویی است که این شب را متعلق به او دانسته اند؛ بنابراین م


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نیاکان ما با جشن ها، خداوند را نیایش می کردند

نیاکان ما با جشن ها، خداوند را نیایش می کردند