مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 30 آذر 1401 ساعت 08:502022-12-21اجتماعي

یلدا؛ سنتی ریشه دار در مازندران


در مازندران معمولا رسم بر این است که اگر افراد فامیل برای شام دور هم جمع نشوند حتما برای شب نشینی بعد از شام با هم از چند روز قبل قرار و مدار می گذارند و معمولا همه افراد برای شب نشینی به خانه بزرگ تر فامیل می روند و تا پاسی از شب .

- خبرگزاری فارس مازندران - سرویس فرهنگی یلدا یا شب چله، شب اول زمستان و طولانی ترین شب سال است و فردای آن با دمیدن خورشید روزها بزرگتر شده و تابش نور ایزدی فزونی می یابد، به این مناسبت جشن بزرگی برپا می کردند.

این جشن یک سنت باستانی است، مردم گذشته های دور در این شب برای درامان ماندن از خطر اهریمن، دور هم جمع می شدند.

از آیین شب یلدا یا شب چله، خوردن آجیل مخصوص، هندوانه، انار، شیرینی و میوه های گوناگون است که همه جنبه نمادی دارند و نشانه برکت و تندرستی فراوانی و شادکامی هستند.

البته در این شب نیز مانند جشن تیرگان فال گرفتن مرسوم است که به حافظ تفال می زنند و یا حاضران با انتخاب و شکستن گردو و با پوکی و پری آن، از آینده می گویند.

*رسوم یلدایی در مازندران  محمد جعفریان کارشناس ارشد گردشگری مازندران در گفت وگو با فارس، اظهار کرد: از مهم ترین شب های ایران باستان شب یلدا است که از دیرباز تا به امروز مورد توجه و اهمیت ایرانیان واقع شد و جشن ها و شب نشینی هایی در این شب توسط مردم در اقصی نقاط کشور برگزار م


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

یلدا؛ سنتی ریشه دار در مازندران

یلدا؛ سنتی ریشه دار در مازندران