مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 29 آذر 1401 ساعت 11:202022-12-20اجتماعي

چله نشینی در فرهنگ عشایر شاهسون/ اینجا اصالت سخن می گوید


چله نشینی در فرهنگ عشایر شاهسون اردبیل به دور از تجمل و مراسم زائد و با همان فرهنگ اصیل و ریشه دار برگزار می شود که درون مایه این مراسم ها مودت، - صمیمیت و مهربانی است.

خبرگزاری مهر -گروه استان ها: شب یلدا یا شب چله از قدیمی ترین جشن های ایرانیان بوده که همزمان با طولانی ترین شب سال یعنی 30 آذرماه برگزار می شود و این جشن باستانی در نقاط مختلف کشور شکل های متفاوتی به خود می گیرد که بنا به فرهنگ و سنن همان منطقه و بیشتر در مناطق روستایی و عشایرنشین برخی آداب ویژه را شاهد هستیم.

خوردن هندوانه، انار، آجیل، گرفتن فال حافظ، قصه گویی توسط بزرگان خانواده و دورهمی های صمیمی تا طلوع آفتاب از آداب ویژه شب یلدا است.

شب چله در میان عشایر غیور شاهسون پارس آباد در مرز ایران و جمهوری آذربایجان نیز با آداب خاصی همراه بوده و در این شب علاوه بر برخی آداب ویژه استفاده از تنقلات و غذاهای مخصوص آوازه و شهره دارد.

یلدا بین تازه عروس های عشایر مغان که در دوران نامزدی هستند حال و هوای گرم تری دارد تا گرمای عشق زوج های جوان در شب های تاریک زمستان روشن تر از همیشه شود.

همزمان با شب یلدا تازه دامادها با تکریم شایسته خانواده ها همراه می شوند و در این روز دامادها نیز هدایای خاص و سبد خونچه برای عروس در نظر می گیرند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

چله نشینی در فرهنگ عشایر شاهسون/ اینجا اصالت سخن می گوید

چله نشینی در فرهنگ عشایر شاهسون/ اینجا اصالت سخن می گوید