مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 27 آذر 1401 ساعت 12:152022-12-18فرهنگي

وضعیت اسفناک آتشکده ساسانیان


یک پژوهشگر میراث فرهنگی از وضعیت اسفناک آتشکده ساسانی «کنارسیاه» خبر داد و گفت: این چهارتاقی به حال خود رها شده و به تدریج درحال تخریب است.

- یک پژوهشگر میراث فرهنگی از وضعیت اسفناک آتشکده ساسانی کنارسیاه خبر داد و گفت: این چهارتاقی به حال خود رها شده و به تدریج درحال تخریب است.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، آتشکده کنارسیاه در فیروزآباد استان فارس واقع شده است و آن را یکی از بزرگترین آتشکده های جنوب کشور می دانند که قدمتش به دوره ساسانیان می رسد.

این مجموعه چهارتاقی سال 1380 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است، اما حالا سیاوش آریا ـ پژوهشگر و کنشگر میراث فرهنگی ـ روزگار آن را اندوهبار و پریشان توصیف می کند.

او گفت: عشایر و ایلاتی که در پایین دست آتشکده زندگی می کنند از سازه این چهارتاقی به عنوان انبار کاه و محلی برای نگهداری گوسفندان استفاده می کرده اند.

سرگین و فضولات گوسفندان سراسر این بنا را پوشانده است و بوی ناخوشایند غیرقابل تحملی دارد.

این کنشگر میراث فرهنگی وضعیت سازه چهارتاقی را نیز وخیم ارزیابی کرد و افزود: بخش هایی از چهارتاقی ریخته، پایه های نیز سست و بی دوام به نظر می آید.

گنبد آتشکده هم به درستی مرمت نشده است، به گونه ای که با ریزش باران، مصالح و ملات آن ریخته است و اگر رسیدگی نشود این تخریب گسترده تر خواهد شد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

وضعیت اسفناک آتشکده ساسانیان

وضعیت اسفناک آتشکده ساسانیان