مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 26 آذر 1401 ساعت 14:202022-12-17اقتصادي

اجرای 50 هکتار عملیات کنتور فارو در مراتع گنبدان


مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بهار از اجرای 50 هکتار عملیات کنتور فارو در مراتع روستای گنبدان این شهرستان خبر داد.

- مهدی محمدی در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: یکی از اقدامات منابع طبیعی با توجه به شرایط چند سال اخیر خشکسالی در کشور به منظور مدیریت آب و جلوگیری از هدر رفت آب ، ذخیره سازی و مدیریت آب باران و نیز کنترل و مهار هرز آب و سیلاب های حاصله از نزولات آسمانی است که به همین منظور در مراتع روستای گنبدان شهرستان اقدام به اجرای 50 هکتار عملیات ذخیره نزولات آسمانی(کنتور فارو) شد.

وی گفت: کنتور فارو یا همان پروژه ذخیره نزولات آسمانی ایجاد جوی های کوچک در روی خطوط تراز بوده که در جهت عمود بر شیب قالب منطقه انجام می شود.

محمدی با بیان اینکه اجرای پروژه ذخیره نزولات آسمانی (کنتورفارو)در عرصه هایی که پوشش گیاهی مراتع به حدی کاهش پیدا کرده که دیگر نقشی مؤثر در جلوگیری از رواناب ها نداشته باشد انجام می گیرد،تصریح کرد: به دلیل شیب داشتن مراتع روستای گنبدان فاروهای انجام شده در این مراتع به صورت هلالی انجام گرفت؛ هدف از اجرای فاروهای هلالی در این مراتع این بود که در این روش آب ماندگاری بهتر و بیشتری نسبت به فاروهای مستقیم در اراضی شیب دار دارد و مدت نفوذ آب به خاک را بیشتر می کند و تأثیر آن بیشتر است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

اجرای 50 هکتار عملیات کنتور فارو در مراتع گنبدان

اجرای 50 هکتار عملیات کنتور فارو در مراتع گنبدان