مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 12 آذر 1401 ساعت 12:402022-12-03اجتماعي

صفر تا 100 نوغانداری در مهد تولید پیله های ابریشم


پرورش کرم ابریشم و تولید سنتی ابریشم برای بافندگی به عنوان بیست و یکمین عنصر میراث فرهنگی ناملموس کشورمان در هفدهمین نشست کمیته بین الدولی پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس یونسکو ثبت جهانی شد.

- پرورش کرم ابریشم و تولید سنتی ابریشم برای بافندگی به عنوان بیست و یکمین عنصر میراث فرهنگی ناملموس کشورمان مشترک با کشورهای افغانستان، آذربایجان، ترکیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان به ثبت جهانی رسید.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، شهرستان مرزی راز و جرگلان به منطقه ابریشم و اسب شهرت دارد بطوریکه در این منطقه هر سال با شروع اردیبهشت ماه جنب و جوش خاصی برای خرید جعبه های تخم نوغان برای تولید پیله های ابریشم ایجاد می شود و در این میان زنان ترکمن نقش خیلی مهمی را در تولید این پیله ها ایفا می کنند و در واقع زنان تولید این محصول را بر عهده دارند.

تولید برخی از آثار منحصر به فرد توسط دستان جادویی زنان ترکمن خراسان شمالی سبب شده تا در این منطقه نوغانداری رونق داشته باشد، سوزن دوزی بر روی پارچه با نخ های ابریشم و رنگ های خیره کننده، بافت قالیچه های دو روی تمام ابریشم که در دنیا تنها در این منطقه بافته می شود از جمله عواملی هستند که سبب می شود تا مردم به فکر خودکفایی خود برای تهیه ابریشم و همچنین کسب مقداری درآمد باشند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

صفر تا 100 نوغانداری در مهد تولید پیله های ابریشم

صفر تا 100 نوغانداری در مهد تولید پیله های ابریشم