مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 8 آذر 1401 ساعت 12:202022-11-29بين الملل

کشف نخستین کانی که مستقیم از گوشته زمین آمده است


پژوهشگران برای اولین بار یک ماده معدنی کمیاب را کشف کرده اند که به طور مستقیم از گوشته پایینی زمین آمده است و می گویند این اولین باری است که کانی های گوشته پایینی زمین در طبیعت مشاهده می شوند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا و به نقل از آی ای، پژوهشگران در مطالعه جدیدی که در مجله ساینس (Science) منتشر شده است، ادعا کرده اند که یک ماده معدنی کمیاب را کشف کرده اند که به طور مستقیم از گوشته پایینی زمین(مزوسفر) که منطقه ای بین هسته و پوسته زمین است، آمده است.

این یافته غافلگیرکننده است، زیرا هیچ کس یافتن چنین ماده معدنی پرفشاری را روی سطح زمین انتظار ندارد و تاکنون کسی چنین ماده ای را بازیابی نکرده است.

با این حال، این کانی جدید به نام دیومائویت (davemaoite) به لطف این که درون یک الماس محبوس شده توانسته است سفری غیرممکن را از حداقل 412 متری درون گوشته پایینی زمین به سطح انجام دهد.

این کشف گامی رو به جلو در تلاش دانشمندان برای مدل سازی تکامل گوشته زمین با جزییات بیشتر است.

دریافتن نحوه حرکت گرما در اعماق زمین با توانایی رادیواکتیو دیومائویت دیومائویت پنج تا هفت درصد از مواد گوشته پایینی زمین را تشکیل می دهد و یکی از سه کانی مهم آن است که عمدتاً از پروسکایت کلسیم سیلیکات(CaSiO3) که احتمالاً مهم ترین فاز(از نظر ژئوشیمیایی) گوشته پایینی زمین است، تشکیل شده اس


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کشف نخستین کانی که مستقیم از گوشته زمین آمده است

کشف نخستین کانی که مستقیم از گوشته زمین آمده است