مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 7 آذر 1401 ساعت 09:252022-11-28اجتماعي

حمام بَرزُک و تلاش برای بقا


حمام تاریخی شهر برزُک در شهرستان کاشان، بنایی متعلق به دوران صفویه است که به دلیل عدم تعامل میان نهادهای متولی و تأمین نشدن اعتبار لازم، چندسالی می شود که مرمت آن نیمه کاره رهاشده و در معرض تخریبِ دوباره قرارگرفته است.

- این حمام صفوی که در ابتدای جاده تفریحی گردشگری سعدآباد و در نزدیکی تفرجگاه آسیاب آبی قرار دارد در زمان صفویه و توسط فردی به نام سیدحسن کاشانی در مدت 7 سال ساخته شد.

ستون های سنگیِ تراشیده شده و پایه هایی از سرب و ساروج، سازه این بنا را تشکیل داده و دارای همه بخش هایی است که در حمام های قدیمی دیده می شود.

بیست و نهم فروردین سال 1392 شهردار وقت شهر برزک از آغاز عملیات بازسازی و مرمت این حمام تاریخی خبر داد و اعلام کرد با توجه به وجود دو حمام تاریخی و مستقل در کنار هم، از یکی از حمام ها به عنوان موزه و از حمام دیگر به عنوان چای خانه سنتی استفاده خواهد شد.

این در حالی است که حمام برزک با وجود اینکه به عنوان مهم ترین بنای تاریخی شهر برزک شناخته می شود و در فهرست میراث ملی نیز به ثبت رسیده، امروز اما بنایی با مرمتی نیمه کاره و رهاشده است که در معرض تخریبِ دوباره قرار دارد.

شاخص ترین بنای برزک در حال نابودی است زهرا جمالی، مدیر موزه مردم شناسی شهر برزک با بیان اینکه مرمت و بازسازی حمام تاریخی شهر برزک یکی از دغدغه های


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

حمام بَرزُک و تلاش برای بقا

حمام بَرزُک و تلاش برای بقا