مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 28 آبان 1401 ساعت 08:452022-11-19فرهنگي

630 اثر در چهار محال و بختیاری ثبت ملی شده است


مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری از ثبت 630 اثر در فهرست آثار ملی در این استان خبر داد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری مهر ، علیرضا جیلان گفت: از مجموع اثرهای تاریخی شناسایی شده در استان 630 اثر در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

وی افزود: چهارمحال و بختیاری افزون بر 12 هزار هنرمند شهری، روستایی و عشایری صنایع دستی و هنرهای سنتی دارد که از این تعداد پنج هزار و 500 تا شش هزار نفر در فصل های مختلف سال فعالیت می کنند.

جیلان گفت: بافته های داری مانند فرش بافی، گلیم بافی، جاجیم بافی و قالی بافی، چوخابافی، نمدمالی، کلاه مالی، گیوه دوزی، سرمه دوزی، منبت کاری، سفال گری، خورجین بافی، بافت سیاه چادر، قفل سازی، حجاری (سنگ تراشی)، گره چینی، احجام فلزی، خاتم، چرم دوزی و مشتقات آن ها از مهم ترین صنایع دستی و هنرهای سنتی شهری، روستایی و عشایری استان به شمار می رود.

وی افزود: بر اساس 80 فصل مطالعات و پژوهش های باستان شناسی در استان تاکنون چهار هزار اثر تاریخی و فرهنگی غیرمنقول شامل بناها و محوطه های تاریخی شناسایی و از این تعداد 644 اثر در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

جیلان گفت: هم اکنون 30 اثر طبیعی، 93 اثر معنوی میراث ناملموس و 13 هزار شیء منقول تاریخی از چهارمحال و بختیاری در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

630 اثر در چهار محال و بختیاری ثبت ملی شده است

630 اثر در چهار محال و بختیاری ثبت ملی شده است