مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 24 آبان 1401 ساعت 11:552022-11-15اقتصادي

مرمت آسباد رنده هیرمند در راستای ثبت آسبادها در فهرست میراث جهانی


معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان از اجرای عملیات حفاظت و مرمت آسباد رنده در هیرمند خبر داد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار مهر ، مجتبی سعادتیان امروز سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پروژه حفاظت و مرمت آسباد رنده در شهرستان هیرمند در حال اجراست.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان افزود: عملیات این پروژه از شهریورماه امسال آغاز شده است و تاکنون 35 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی ادامه داد: در این عملیات اقداماتی از جمله خاک برداری و پی یابی بنا، اجرای دیواره خشتی و شناسایی ساختار آسباد رنده انجام می شود.

سعادتیان تصریح کرد: این پروژه در راستای تکمیل پرونده ثبت آسبادها در فهرست میراث جهانی یونسکو اجرا می شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: آسباد رنده یکی از قدیمی ترین سازه های مکانیکی ایران است که آس دو پره نیز نامیده می شود و 12 متر ارتفاع دارد که دارای دو محور و دو آس خانه است.

بنابراین گزارش، این اثر تاریخی در 20 کیلومتری جاده زابل به دوست محمد و در مجاورت روستای شندل از توابع شهرستان هیرمند واقع شده و در هفتم مهرماه سال 1381 با شماره 6488 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مرمت آسباد رنده هیرمند در راستای ثبت آسبادها در فهرست میراث جهانی

مرمت آسباد رنده هیرمند در راستای ثبت آسبادها در فهرست میراث جهانی