مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 16 آبان 1401 ساعت 08:152022-11-07اقتصادي

مسیری از دل آب یا خروج از ثبت جهانی؟


27 تیر 1395 «کویر لوت» به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید و پنجره ای نو به صنعت طبیعت گردی ایران گشوده شد.

- ایسنا/کرمان 27 تیر 1395 کویر لوت به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید و پنجره ای نو به صنعت طبیعت گردی ایران گشوده شد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، کویر لوت با مساحتی در حدود 175 هزار کیلومتر، در شمال شرقی استان کرمان قرار دارد و در میان سه استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان گسترده شده و حدود 10 درصد وسعت کشور را دربر گرفته است.

سابقه تمدنی بیش از پنج هزار سال در حاشیه کویر لوت و کشف حدود 3000 اثر تاریخی از این منطقه در نوع خود بی نظیر است که از جمله این کشفیات می توان به درفش پنج هزار ساله شهداد اشاره کرد که قدیمی ترین درفش جهان محسوب می شود.

منطقه گندم بریان واقع در این کویر به عنوان گرم ترین نقطه ی زمین شناخته می شود.

کویر لوت به سه واحد جغرافیایی لوت شمالی، لوت مرکزی که کلوت ها و تپه های ماسه ای در آن قرار دارد و لوت جنوبی که غنی ترین پوشش گیاهی این کویر را دارد، تقسیم می شود.

سیلابی که در بهار سال 1398 در استان کرمان رخ داد، 23 کیلومتر از جاده ترانزیتی شهداد – نهبندان که از میان کلوت ها می گذرد و از قدیم الایام شهداد را به خراسان جنوبی متصل می کرد، تخریب شد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مسیری از دل آب یا خروج از ثبت جهانی؟

مسیری از دل آب یا خروج از ثبت جهانی؟