مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 15 آبان 1401 ساعت 13:002022-11-06اقتصادي

مزارع دیم در 70 درصد لرستان وجود دارد


مجری طرح جهش تولید مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان، گفت: در بالغ بر 70 درصد استان مزارع دیم وجود دارد.

- رفیعی، در کارگاه تعیین تاریخ کاشت محصولات پاییزه و اصلاح الگوی کشت که در روستای ده نوروز از توابع مرکز جهاد کشاورزی ده پیر برگزار شد، با مقایسه کشت مستقیم با گاو آهن برگردان دار، اظهار کرد: خاک مهم ترین منبع تولید است اگر خاک را شخم زده نشود بقایای گیاهی به تدریج پوسیده و به صورت کود در اختیار گیاه بعدی قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: گاو آهن برگرداندار به دلیل بر هم زدن خاک، بقایای گیاهی که حاوی عناصر غذایی برای گیاه بعد هستند و به عنوان کود طبیعی عمل می کنند ولی ما آن ها را از بین می بریم و خاکمان تبدیل به خاکی برهنه می شود.

مجری طرح جهش تولید مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان ادامه داد: برهنه بودن خاک یعنی عاری بودن از مواد آلی و بقایای گیاهی که باعث می شود این خاک عناصر غذایی گاهی برای زراعت بعدی نداشته باشد و در صورت استفادده از کود شیمیایی که حاوی یک یا دوعنصر است، کمبود عناصر جبران نخواهد شد.

رفیعی با اشاره به این که ما خاک را هرسال شخم می زنیم و این خاک پر از هوا و سبکی شده و با شدت باران این خاک دچار فرسایش می شود افزود: در صورت وقوع سیلاب به جای آب، خاک پشت سدها جمع می شود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مزارع دیم در 70 درصد لرستان وجود دارد

مزارع دیم در 70 درصد لرستان وجود دارد