مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 6 آبان 1401 ساعت 12:302022-10-28سياسي

لزوم اعتباربخشیِ بیشتر به اسناد رسمیِ معاملاتِ اموال غیرمنقول


شورای نگهبان تاکنون در چهارمرحله و آخرین بار در تاریخ 10.

7.

1401 حکم به بطلان معاملات به ثبت نرسیده مذکور در ماده فوق را خلاف موازین شرع اعلام کرده که با اصرار نمایندگان کمیسیون قضایی مجلس بر نظر خود، - تابناک / دکتر فرشید فرحناکیان: کلیه معاملات راجع به اموال غیرمنقول ثبت شده مانند بیع، صلح، اجاره، رهن و نیز وعده یا تعهد به انجام این گونه معاملات باید به طور رسمی در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود.

اسناد عادی که در خصوص معاملات راجع به اموال غیرمنقول تنظیم شوند؛ مگر اسنادی که بر اساس تشخیص دادگاه دارای اعتبار شرعی است در برابر اشخاص ثالث غیرقابل استناد بوده و قابلیت معارضه با اسناد رسمی را ندارند.

این تخصیص در نظر گرفته شده برای اسناد عادی در خصوص معاملات راجع به اموال غیرمنقول ثبت شده در ماده 62 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور مصوب 1395 به نوعی در مواد 23، 46 و 47 قانون ثبت مصوب 1310 نیز مقرر گردیده است.

متأسفانه بعد از گذشت 90 سال از اجرای قانون ثبت، بیش از 10 میلیون ملک در کشور، فاقد سند رسمی مالکیت است و این امر، یکی از موانع اصلی حفاظت از حقوق مالکیت اشخاص، حتی در مورد مالکان دارای سند رسمی مالکیت است؛ چراکه مالکان فاقد سند رسمی مجبورند، با استفاده از اسناد عادی که در اصطلاح به آن ها قولنامه یا مبایعه نامه می گویند، مبادرت ب


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

لزوم اعتباربخشیِ بیشتر به اسناد رسمیِ معاملاتِ اموال غیرمنقول

لزوم اعتباربخشیِ بیشتر به اسناد رسمیِ معاملاتِ اموال غیرمنقول