مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 9 مهر 1401 ساعت 15:222022-10-01حوادث

پیشگویی خارق العاده ژول ورن درباره زمین


تاکنون معلوم نبود که مکیدن مواد به داخل منطقه گذار چه اثرات بلندمدتی بر ترکیب ژئوشیمیایی آن دارد و آیا آب بیشتری در آنجا وجود دارد یا خیر.

- یک پژوهش بین المللی نشان می دهد منطقه گذار بین گوشته بالایی و پایینی زمین حاوی میزان چشمگیری آب است.

بررسی یک الماس کمیاب در عمق 660 متری که زیرسطح زمین تشکیل شده بود هم بیانگر آن است که آب اقیانوس با صفحات فرورانش همراه و وارد منطقه گذار می شود؛ یعنی چرخه آب شامل داخل زمین نیز می شود.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایرنا، منطقه گذار نام لایه مرزی جداکننده گوشته بالایی زمین از گوشته پایینی آن است و در عمق 410 تا 660 کیلومتری زمین قرار دارد.

فشار بسیار زیاد تا 23 هزار بار (bar) در منطقه گذار باعث می شود که ماده معدنی سبز زیتونی الیوین که حدود 70 درصد گوشته بالایی زمین را تشکیل می دهد و پریدوت (زبرجد) نیز نامیده می شود، ساختار کریستالی آن را تغییر دهد.

در مرز بالایی منطقه گذار، در عمق حدود 410 کیلومتری به وادسلِییت (Wadsleyite) متراکم تر تبدیل می شود و در فاصله 520 کیلومتری به رینگ وودیت(ringwoodite) که از آن هم متراکم تر است، تبدیل می شود.

دکتر فرانک برِنکِر از محققان مؤسسه علوم زمین در دانشگاه گوته در فرانکفورت آلمان در این زمینه گفت: این دگرگونی های معدنی به شدت مانع حرکت سنگ در گوشته زمین می شود؛ مثلاً ستون های گوشته، ستون های سن


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

پیشگویی خارق العاده ژول ورن درباره زمین

پیشگویی خارق العاده ژول ورن درباره زمین