مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 16 مرداد 1401 ساعت 16:072022-08-07سياسي

عاشورا مصداق امید اجتماعی برای برپایی عدالت و اصلاح


حادثه عاشورا یک مصداق کامل برای امید اجتماعی است، امام حسین وقتی گسل سعادت و فاصله وضع موجود و مطلوب را می بیند، بجای توصیه به انتظار فرج از سوی خدا، - دست به اصلاح و شورش علیه وضعیت موجود می زند.

عاشورا زاییده امید اجتماعی امام حسین در برابر امید الهیاتی دیگران بود، اما قدرت حاکم تمایل دارند نهاد عزاداری را به سوی رنج مقدس هدایت کنند.

دکتر مهراب صادق نیا استاد حوزه و دانشگاه، در سخنانی* با موضوع امام حسین؛ امید اجتماعی و اصلاح گری ، با اشاره به مفهوم شکاف سعادت یا گسل سعادت گفت: مفهوم گسل سعادت که با موتور محرکه امید اجتماعی، بسترساز رخداد عاشورا است، از قرن 12 میلادی در الهیات مسیحی ابداع شد و به فاصله میان سعادت واقعی و شرایط مردم گفته می شود یا فاصله میان وضع مطلوب و وضع موجود.

وی افزود: مدینه فاضله که از آن به شهرخدا هم تعبیر می شود، در برابر شهر شیطان که وضعیت فعلی جامعه انسانی است، قرار دارد و فاصله این دو وضعیت یعنی فاصله بایدها تا هست ها، شکاف سعادت خوانده می شود .

این پژوهشگر دین مواجهه انسان ها با گسل سعادت را متفاوت دانست و ادامه داد: آرمانگرایان از این فاصله در رنجند، از اینکه واقعیت جامعه با آرمان ها و اهداف انسانی فاصله زیادی دارد، ناراحت می شوند و گاهی در برابر آن به انزوا می افتند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

عاشورا مصداق امید اجتماعی برای برپایی عدالت و اصلاح

عاشورا مصداق امید اجتماعی برای برپایی عدالت و اصلاح