مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 9 مرداد 1401 ساعت 13:022022-07-31سياسي

پرداختن بیش از حد به جنبه درام عاشورا مثل عروسی حضرت قاسم، راه تحریف را باز می کند


پرداختن بیش از حد و اولویت قرار دادن جنبه غمِ عاشورا و همچنین اسطوره سازی نتیجه ای که حاصل کرد، این بود که برخی موضوعاتی بیان شده و به عنوان حقیقت منتقل شود که در آثار اصیل و قدیمی جایگاهی ندارند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، این که برای درک و فهم واقعه عاشورا چه منابع و چه مقاتلی قابل اعتماد و مطالعه هستند، همواره کانون بحث های عاشورایی بوده است.

در گفت وگویی که با صغری فهیمی، استاد جامعه الزهرا داشتیم به این موضوع پرداختیم که در ادامه می خوانید.

  صغری فهیمی قدیمی ترین مقتل سیدالشهدا که از قرن دوم تا الآن به جا مانده است مقتل نگاری عاشورا و از واقعه تلخ کربلا نوشتن از چه زمانی شروع شد ؟ مقتل گویی ها و از عاشورا صحبت کردن تا پایان قرن اول به شکل شفاهی رواج داشت، اما از اوایل قرن دوم افرادی سعی بر مکتوب کردن این وقایع داشتند که به صورت تک نگاری بود.

اولین مقتل توسط اصبغ بن نباته و افراد دیگر نظیر جابربن یزید جعفی نوشته شد، اما متأسفانه این مقاتل در اختیار ما نیست و تنها بخش هایی از آن به شکل موردی و محدود در برخی تراث منعکس شده است.

با این حال قدیمی ترین مقتلی که در حال حاضر موجود است و شِمای کلی ای از واقعه عاشورا را منتقل کرده، همانطور که سایر اساتید تاریخ هم به آن اذعان کرده اند، مقتل ابومخنف است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

پرداختن بیش از حد به جنبه درام عاشورا مثل عروسی حضرت قاسم، راه تحریف را باز می کند

پرداختن بیش از حد به جنبه درام عاشورا مثل عروسی حضرت قاسم، راه تحریف را باز می کند