مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 17 تیر 1401 ساعت 14:322022-07-08اقتصادي

طولانی ترین قنات جهان در یزد را بیشتر بشناسید


به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس در یزد، قنات زارچ با قدمت 2  تا سه هزار سال و 90 کیلومتر یکی از طولانی ترین قنات های ایران شناخته می شود و با شماره 14830 تیر ماه 1384 در فهرست آثار ملی و تیرماه سال 1395  به ثبت جهانی رسبد و  مظهر آن در شهر زارچ قرار دارد و علت نامگذاری آن به عنوان قنات زارچ نیز به همین دلیل است و تعداد چاه های آن 2 هزار و 115 حلقه است.

قنات یادشده سه سرشاخه به نام های شور، شیرین و ابراهیم خویدکی دارد که در زمان حاضر فقط شاخه شور آن فعال است و 2 شاخه دیگر به دلیل کاهش بارندگی و خشکسالی و افت سطح آب زیرزمینی منطقه کم آب و سپس خشک شد.

مبدأ قنات در حوالی روستای فهرج یزد قرار دارد که پس از عبور از روستاهای خویدک ،دهنو و اکرمیه وارد شهر یزد و  از محلات مختلف آن از جمله میدان امیرچقماق عبور می کند و پس از گذر از مسجد جامع ،از شهر یزد خارج می شود و به  سمت شهر زارچ جریان دارد.

ابراهیم کاظم نژند، مدیر پایگاه قنات جهانی شهر زارچ  در گفت و گو با خبرنگار فارس از یزد با بیان این که در مسیر این قنات در شهر یزد بیش از 30 پایاب ساخته شده که عمده آنها عمومی و وقفی است و مورد استفاده مردم بود و تعدادی نیز در بناهای مذهبی ساخته شده است.

وی افزود: در فاز اول این پروژه که به عنوان مسیر گردشگری قنات زارچ در نظر گرفته شد؛هشت پایاب، 2 آب انبار و یک آسیاب را


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

طولانی ترین قنات جهان در یزد را بیشتر بشناسید

طولانی ترین قنات جهان در یزد را بیشتر بشناسید