مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 8 تیر 1401 ساعت 14:292022-06-29اقتصادي

به صرفه شدن تولید داخل با حذف ارز ترجیحی/ ضربه مهلک ارز 4200 تومانی به اشتغال کشور


در سال های گذشته به دلیل ثابت نگه داشتن نرخ ارز و واردات کالاهای یارانه ای، تولید در حوزه های مختلف کاهش پیدا کرده و سهم واردات بیشتر شده است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، یکی از موضوعاتی که در سال های تخصیص ارز ترجیحی، اقتصاد کشور را با چالش های جدی مواجه کرده است، به مساله ضربه تولید و وابستگی به واردات برمی گردد.

   به عبارت دیگر، یکی از معضلات اساسی تخصیص دلار 4200 تومانی به واردات کالاهای اساسی، از صرفه انداختن تولید کالا و در نهایت نابودی بهره وری تولید و وابستگی شدید به واردات بوده است.

به عنوان نمونه در بخش کشاورزی، رشد این بخش که در دهه 90 تا حدودی با رشد همراه بوده است، به ورطه کاهش رشد و نابودی محصولات کشاورزی مانند گندم و دانه های روغنی کشاند.

برخی مواقع نیز تولید ارزان کالا در داخل منجر به صادرات و قاچاق کالای تولیدشده با ارز ترجیحی به کشورهای همسایه می شده است که نشان می دهد ایران در حال دادن یارانه به سایر کشورها بوده است.

* ضربه ارز ترجیحی به اشتغال کشور کامران رحیمی، کارشناس اقتصاد ایران، در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: اصلاح ارز ترجیحی، تولید را برای تولیدکنندگان به صرفه کرده و می تواند مقدمه رونق تولید باشد که خود در کاهش تورم و ایجاد اشتغال مؤثر است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

به صرفه شدن تولید داخل با حذف ارز ترجیحی/ ضربه مهلک ارز 4200 تومانی به اشتغال کشور

به صرفه شدن تولید داخل با حذف ارز ترجیحی/ ضربه مهلک ارز 4200 تومانی به اشتغال کشور