مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 29 خرداد 1401 ساعت 10:522022-06-19فرهنگي

هنر ایرانی با امضای تبریز جهانی شد/ نستعلیق میراث ابدی میرعلی تبریزی


خبرگزاری فارس- فرشید باغشمال (عضو انجمن خوشنویسان تبریز) حدود 600 سال از دوره ای که میرعلی تبریزی خط نستعلیق را ابداع کرد می گذرد؛ ابداعی که بار دیگر بر نقش تبریز در پِی ریزی فرهنگ و هویت ایرانی، صحه گذاشت.

هنر میرعلی تبریزی، امروز شهر به شهر، از آموزشگاه های هنری گرفته تا نمایشگاه ها و موزه ها قد کشیده و به عنوان یک هنر جهانی، در یونسکو شناخته شده است.

آذر سال گذشته، در چهارمین روز شانزدهمین نشست کمیته جهانی حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس که در محل یونسکو در پاریس و به صورت آنلاین برگزار شد، پرونده برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی در ایران مورد بررسی قرار گرفت و به عنوان هفدهمین اثر میراث ناملموس ایران در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد و به زودی جشن ثبت جهانی آن در تبریز برگزار می شود.

این پرونده با عنوان برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی در ایران The national programme to safeguard the traditional art of calligraphy in Iran در شانزدهمین جلسه کمیته بین دولتی حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس به ثبت رسید.

این درحالی است که 16 کشور عربی و ترکیه نیز خوشنویسی را در این دوره به نام خود ثبت کرده اند.

دانش، مهارت و شیوه خوشنویسی عربی به عنوان پرونده ای مشترک از سوی 16 کشور شامل عربستان سعودی، الجزایر، بحرین، مصر، عراق، اردن، کویت، لبنان، موریتانی، مراکش، عم


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

هنر ایرانی با امضای تبریز جهانی شد/ نستعلیق میراث ابدی میرعلی تبریزی

هنر ایرانی با امضای تبریز جهانی شد/ نستعلیق میراث ابدی میرعلی تبریزی