مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 19 اردیبهشت 1401 ساعت 13:372022-05-09اقتصادي

تمنای باران در «پنجاه بدر» قزوین/ آیینی که هنوز نفس می کشد


«پنجاه بدر» سنت دیرینه و آیینی مختص قزوینی ها در طلب و تمنای باران است که در هیچ جای ایران متداول نیست و در پنجاهمین روز از اردیبهشت ماه هر سال، - به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از قزوین، قزوین سرزمینی است که در نیمه شمالی فلات مرکزی ایران قرار دارد و احداث این منطقه به دلیل موقعیت خاص طبیعی ناشی از وجود آب و رودخانه های طبیعی نبوده بلکه آنچه سبب شد قزوین شکل بگیرد، موقعیت و ضرورت های استراتژیک نظامی و توسعه یک قلعه نظامی در دوره ساسانیان بوده است.

گفته می شود قزوین یک منطقه نیمه خشک و کم آبی است که هیچ رودخانه فصلی و رودخانه دائمی تا شعاع 40 یا 50 کیلومتری آن وجود ندارد و گاهی رودخانه های دائمی فراتر از 70 کیلومتر با این شهر فاصله دارند.

  طبیعی بود شهری که در شعاع کم آبی واقع شده بیشترین توجه را به نزولات جوی داشته باشد و اگر یک روز در بهار از نزولات آسمانی خبری نمی شد قطعا کشاورزی، فلاحت و باغداری قزوینی ها که عمده معیشت مردم در دوره های مختلف تاریخی از کشاورزی و باغستان تامین می شده، دچار چالش می شد.

طلب بارش باران توسط مردم قزوین در زمان خشکسالی در گذشته تا دوره قاجار یا اوایل پهلوی اول، در قزوین دو مصلی وجود داشت؛ یکی مصلایی که در خیابان راه آهن کنونی و انتهای محله راه ری وجود داشت که همچنان هم وجود دارد و دیگری مصلایی بوده که در


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تمنای باران در «پنجاه بدر» قزوین/ آیینی که هنوز نفس می کشد

تمنای باران در «پنجاه بدر» قزوین/ آیینی که هنوز نفس می کشد