مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 16 اردیبهشت 1401 ساعت 10:122022-05-06پزشكي

ارتباط سندرم شکنندگی با افزایش خطر مرگ و کاهش کیفیت زندگی در سالمندان


دانشجوی دکترای تخصصی سالمندشناسی با بیان اینکه سندرم شکنندگی یک مشکل متفاوت دوران سالمندی است، گفت: این سندرم بیماری و ناتوانی نیست اما از لحاظ اهمیت به عنوان هسته اصلی موضوع طب سالمندی محسوب می شود.

- پریسا ملایی در گفت وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد: سندرم شکنندگی یک فرآیند آسیب پذیری فیزیولوژیک پیشرونده و تدریجی است که از مرحله ای که فرد کاملا مستقل است به سمت مرحله وابستگی می رود و  این موضوع در سالمندی به حدی اهمیت دارد که به عنوان هسته اصلی موضوع طب سالمندی شناخته شده است.

  وی با ذکر اینکه این سندرم صرفا مختص سالمندان نیست، تصریح کرد: این امر می تواند به دلیل عوارض بیماری ها و مشکلات قلبی باشد که در این دوره خود را نشان می دهد.

  طبق اظهارات این دانشجوی دکترای تخصصی سالمندشناسی، این سندرم در بُعد جسمی، روحی، روانی و اجتماعی باعث کاهش ظرفیت عملکردی و ذخایر فیزیولوژیک افراد  سالمند و در نهایت افزایش آسیب پذیری می شود و خطر مرگ و میر را افزایش می دهد.

ملایی همچنین ادامه داد: این عارضه در سطح میتوکندری و داخل  سلول رخ می دهد و باعث بهم خوردن سیستم هموستاز بدن و اختلال   سلولی و عملکرد فیزیولوژیک سلول پس از یک رویداد استرس زا مانند (جراحی، داروی جدید، ابتلا به عفونت و .


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ارتباط سندرم شکنندگی با افزایش خطر مرگ و کاهش کیفیت زندگی در سالمندان

ارتباط سندرم شکنندگی با افزایش خطر مرگ و کاهش کیفیت زندگی در سالمندان