مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 3 اردیبهشت 1401 ساعت 12:222022-04-23اقتصادي

خشک سالی بی سابقه در انتظار شالیکاران گیلانی؟! +فیلم


به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از رشت، استان گیلان بزرگ ترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور به شمار می رود که با 238 هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را ازلحاظ سطح زیر کشت همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

بنا بر آمارهای آب منطقه ای استان، کشاورزان گیلانی سال گذشته فصل زراعی خشکی را پشت سر گذاشتند و رنج تولید برنج به دلیل بارش کم و خشک سالی برای آن ها چند برابر شد.

آمارهای موجود نشان می دهند سال گذشته علاوه بر کاهش 61 درصدی بارش برف در گیلان و کاهش 90 درصدی بارش برف در حوزه سد سفیدرود، بزرگ ترین منبع آبی استان با کاهش دبی ورودی و نیز کاهش 70 درصدی ذخیره منابع آبی مواجه شد که این موضوع نوبت بندی آبیاری زراعی را حتی برای کشاورزان پایین دست سد به همراه داشت و در این میان سهم کشاورزان دور از حوزه آبخور سد سفیدرود خشک سالی و کم آبی بیشتر بود.

مازندران، گیلان و گلستان به ترتیب بیشترین میزان تولید این محصول در کشور را به خود اختصاص داده اند.

اگرچه کشت برنج به نمادی از استان های شمالی به ویژه گیلان، مازندران و گلستان تبدیل شده، اما این محصول در 15 استان دیگر نیز کشت می شود که با توجه به بحران آب در کشور و جهان کشت این محصول در برخی از استان ها ممنوع شده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

خشک سالی بی سابقه در انتظار شالیکاران گیلانی؟! +فیلم

خشک سالی بی سابقه در انتظار شالیکاران گیلانی؟! +فیلم