مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 31 فروردین 1401 ساعت 14:372022-04-20اقتصادي

اجرای طرح 5 ساله پایداری گندم از سال زراعی آینده


سرپرست مجری طرح گندم از تدوین و اجرای طرح 5 ساله برای پایداری تولید این محصول و توسعه کشاورزی حفاظتی از سال زراعی آینده خبر داد.

- به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، سهراب سهرابی گفت: این طرح 5 ساله با هدف ارتقای بهره وری آب، افزایش عملکرد تولید در واحد سطح و پایداری تولید در اراضی آبی و دیم از سال زراعی 1402-1401 اجرا می شود.

وی افزود: در قالب این طرح بیش از 50 درصد اراضی آبی و 50 درصد اراضی دیم گندم زیر پوشش کشاورزی حفاظتی با شیوه کشت مستقیم یا بی خاک ورزی و شیوه کم خاک ورزی قرار می گیرد.

سهرابی درباره سطح فعلی اجرای کشاورزی حفاظتی در گندمزارهای کشور اذعان داشت: کشاورزی حفاظتی با شیوه کشت مستقیم در سطح حدود 180 هزار هکتار اراضی آبی و 85 هزار هکتار اراضی دیم اجرا می شود و اگر بخواهیم شیوه کم خاک ورزی را نیز محاسبه کنیم این اعداد افزایش می یابد.

سهرابی توضیح داد: در کشت مستقیم، عملیات کاشت بدون خاک ورزی صورت می گیرد و ماشین کارنده وارد مزرعه شده و کود و بذر را همزمان در خاک قرار می دهد و در این روش دیگر نیاز به شخم زدن زمین نیست.

وی اظهار داشت: در این طرح، حمایت هایی را به کشاورزان در اراضی آبی و دیمزارهای گندم ارایه خواهیم کرد از جمله در زمینه خرید دستگاه های کشت مستقیم با نرخ سود 4 درصد که هم اکنون هم در حال انجام است، ضمن آن که 30 درصد قیمت ما


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

اجرای طرح 5 ساله پایداری گندم از سال زراعی آینده

اجرای طرح 5 ساله پایداری گندم از سال زراعی آینده