مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 26 فروردین 1401 ساعت 13:222022-04-15اقتصادي

سرمایه گذاری کلان تاجیکستان برای توسعه آبخیزداری


کشورهای سراسر دنیا به اهمیت اجرای عملیات آبخیزداری و ابخوانداری برای توسعه کشاورزی و امنیت غذایی خود پی بردند به همین دلیل بودجه زیادی را برای آن تخصیص داده اند.

- ؛ آبخیزداری به مجموعه ای از فعالیت های بیولوژیکی، بیومکانیکی، مکانیکی و برخی از رفتارهای مدیریتی در بخش مرتعداری و بیابان زدایی گفته می شود.

از جمله عملیات مکانیکی می توان به اصلاح شیب آبراهه ها از طریق احداث بندها و سدها، تراس بندی و بانکت سازی، دیواره سازی برای حفاظت کناره های بستر رودخانه و … اشاره کرد.

کاشت گونه های گیاهی مناسب، کشت نواری، کشت درختان با هدف جلوگیری از فرسایش خاک، جنگل کاری و … از جمله اقدامات بیولوژیکی در طرح های آبخیزداری محسوب می شود.

مقابله با گسترش بیابان، توسعه مراتع بذر کاشت، مدیریت ترکیب گیاهان مرتعی و … از اقداماتی دیگری است که در طرح های آبخیزداری مورد توجه قرار می گیرد.

به گفته کارشناسان این حوزه، به ازای هر هکتار اجرای عملیات آبخیزداری می توان بین 20 تا 25 درصد از حجم آب نگهداری شده و ذخیره ای در سفره های زیرزمینی را افزایش داد، به همین دلیل بسیاری از کشورهای جهان بویژه تاجیکستان بدان توجه ویژه ای کرده اند.

تاجیکستان طی سالیان متمادی همواره با مشکل تأمین منابع آبی و امنیت غذایی مواجه بوده است که این امر عمدتاً از تولید نشدن


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

سرمایه گذاری کلان تاجیکستان برای توسعه آبخیزداری

سرمایه گذاری کلان تاجیکستان برای توسعه آبخیزداری