مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 8 فروردین 1401 ساعت 13:172022-03-28فرهنگي

حکیم نظامی گنجوی؛ شاعری آرمان گرا و داستان سرایی ایران دوست


سفیر جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان گفت: «نظامی گنجوی»، خورشیدی درخشان در سپهر ادبیات زبان فارسی و شاعری آرمان گرا که با داستان ها و حکایت های پندآموز خود، - به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند،  حمید نیرآبادی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان در تحلیلی نوشت: حکیم نظامی گنجوی ، شاعر پرآوازه و داستان سرای پارسی گو در سده ششم هجری، صاحب سبک ادبی و پیشوای داستان سرایی در ادبیات پارسی شناخته می شود.

وی افکار بلند و اندیشه های والای خود را در آثار ممتازش همچون مخزن الاسرار ، خسرو و شیرین ، لیلی و مجنون ، هفت پیکر و اسکندر نامه که به پنج گنج مشهورند، آورده است.

سفیر ایران اظهار داشت: نخستین منظومه از پنج گنج ، مخزن الاسرار نام دارد، این اثر در دسته بندی ادبیات پندآموز و حکیمانه قرار می گیرد.

نظامی در آن می کوشد تا مردم را به خداشناسی، خودشناسی، پرهیزکاری و رستگاری تشویق کند.

این اثر شامل چهل داستان پند آموز و بیست نوشتار و 2260 بیت است.

نظامی در این کتاب از صور خیال و آرایه های تمثیلی برای بیان مفاهیم و مقاصد مورد نظر خویش که سرشار از نکات تعلیمی و اخلاقی ناب است به بهترین شکل ممکن بهره برده است.

وی ادامه داد: دومین اثر و منظومه ای از داستان های عاشقانه درباره عشق خسرو پرویز، شهریار قدرتمند ایرانی و شاهزاده ای از ارمنست


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

حکیم نظامی گنجوی؛ شاعری آرمان گرا و داستان سرایی ایران دوست

حکیم نظامی گنجوی؛ شاعری آرمان گرا و داستان سرایی ایران دوست