موضوعات داغ: - حقوق بازنشستگان - همسان سازي حقوق بازنشستگان - همسان سازي حقوق - بازنشستگان تامين اجتماعي - تامين اجتماعي - استقلال و پرسپوليس - سود سهام عدالت - بازي استقلال - مقاومت اسلامي عراق - ساكت الهامي - دسته گل عروس - آزمون زبان دانشگاه پيام نور - فني وحرفه - هيات مركزي نظارت - نظافت اتومبيل - اگر شيخ دياباته - ابراهيم غريبي - حادثه تروريستي افغانستان - دستگاه دروغ سنج - ايران ترانسفو - اقامتگاه هاي بوم گردي - سامان پاكباز - نيروي انتظامي زنجان

مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 3 فروردین 1401 ساعت 07:372022-03-23سياسي

«حق تحصیل» در قوانین ایران


در قوانین ایران همواره بر حق تحصیل رایگان تا پایان دوره متوسطه تاکید که در قانون اساسی نیز ذیل فصل «حقوق ملت» به آن تاکید شده است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، قانون اساسی که بنیادی ترین و اصلی ترین قانون کشور است بر حق تحصیل و آموزش رایگان برای تمام مردم تاکید می کند.

اصل 30 این قانون می گوید: دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد .

پیرامون این اصل، شورای نگهبان دو نظریه تفسیری ارائه داده است.

در نظریه شورای نگهبان شماره 1543، مورخ 1363/5/17 آمده: اصل سی ام قانون اساسی و بعض اصول مشابه آن مسیر سیاست کلی نظام را تعیین می نماید و مقصود این است که دولت امکاناتی را که در اختیار دارد، در کل رشته هایی که در قانون اساسی پیشنهاد شده، به طور متعادل طبق قانون توزیع نماید، بنابراین آموزش رایگان در حد امکان کلاً یا بعضاً باید فراهم شود و با عدم امکانات کلی، دولت با رعایت اولویت ها مثل ترجیح مستضعفان و مستعدان بر دیگران اقدام می نماید.

لازم به تذکر است که مستفاد از اصل سی ام قانون اساسی دولتی بودن آموزش و ممنوعیت تاسیس مدارس و دانشگاه های ملی به موجب قوانین عادی نمی باشد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«حق تحصیل» در قوانین ایران

«حق تحصیل» در قوانین ایران