مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 21 اسفند 1400 ساعت 10:122022-03-12اقتصادي

ترک های تیمچه صباغ کاشان بر پیکر میراث کهن/ میراث فرهنگی: پول نداریم


به گفته کارشناسان میراث فرهنگی، در بدنه و سقف تیمچه صباغ کاشان ترک های زیادی مشاهده می شود که برخی از آن ها فعال و رو به پیشرفت هستند و به همین علت برخی از حجره های بالایی انتهای تیمچه فاقد قابلیت بهره برداری است.

-   ولی در طول دهه های اخیر افزایش چاه های جذبی در بازار و عدم رسیدگی و پاکسازی کانال های آب زیرزمینی و ریزش مسیر کانال ها و مسدود شدن آن باعث شده که دفع رطوبت فاضلاب و زیر مجموعه بازار به درستی انجام نشود؛ در حال حاضر خطر رطوبت های موجود در بستر زیر بناهای بازار کاشان بسیار پررنگ و جدی بوده و سبب نشست پایه ها و ترک خوردگی های بسیاری در بناهای بازار می شود و این تیمچه یکی از مکان هایی است که این تهدید به وضوح در آن مشهود می باشد.

همچنین احداث سرویس بهداشتی هایی برای کسبه بازار در فاصله بسیار کمی از این بنا، آبریزی در بستر زمین زیر تیمچه را دو چندان و تأثیر عوامل رطوبتی بر آن را تشدید کرده است؛ از سوی دیگر رانش طاق های بلند تیمچه با توجه به نبودن پیوستگی رایج در بناهای مجموعه بازار در جبهه عقبی تیمچه نیز سبب تضعیف استحکام این قسمت از بنا و  تشدید ترک ها شده است.

  مرمت کامل تیمچه صباغ از توان سازمان میراث فرهنگی کاشان خارج است مهران سرمدیان، رییس میراث فرهنگی کاشان درباره سابقه مرمت این تیمچه می گوید: حدود 10 سال قبل


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ترک های تیمچه صباغ کاشان بر پیکر میراث کهن/ میراث فرهنگی: پول نداریم

ترک های تیمچه صباغ کاشان بر پیکر میراث کهن/ میراث فرهنگی: پول نداریم