مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 9 اسفند 1400 ساعت 13:572022-02-28اقتصادي

آب کوهسرخ آرسنیک بیش از استاندارد دارد؟


سال هاست که گفته می شود مردم کوهسرخ به خصوص اهالی روستای چلپو به دلیل معدنی بودن منطقه از آب آلوده به آرسنیک مصرف می کنند که موجب بروز نگرانی هایی شده است.

- اما از سویی همچنان برخی مسئولان این صحبت ها را تنها در حد شایعه دانسته و برخی معتقدند اگر آلودگی هم وجود داشته باشد در حدی نیست که بخواهد نگرانی ایجاد کند.

هر چند سال هاست مردم این منطقه با خشکسالی دست و پنجه نرم می کنند اما همین آب اندکی هم که دارند در معرض برخی آلودگی های طبیعی مانند آرسنیک و ساخته فعالیت های انسانی مانند فاضلاب و کشاورزی قرار دارد.

بسیاری از سنگ هایی که در ارتفاعات شمالی کوهسرخ، وجود دارد از نوع سنگ های آذرین هستند، این لایه های زمین شناسی می توانند سرمنشأ برخی عناصر سمی مانند آرسنیک باشند که با فرسایش این سنگ ها عناصر سمی وارد خاک و آب زیرزمینی می شوند.

چرا مسئولان آرسنیک آب کوهسرخ را نگران کننده نمی دانند؟ هرچند متولیان تأمین کننده آب شرب بهداشتی تاکنون آلودگی در آب کوهسرخ را تأیید نکرده اند، اما کارشناسان حوزه معدن نه تنها بر این موضوع تأکید دارند بلکه آن را بیش از استاندارد جهانی هم می دانند.

در همین خصوص یک پژوهشگر و کارشناس حوزه مهندسی معدن به ایسنا گفت: با توجه به کانی سازی طلا- مس منطقه کوهسرخ، آلودگی رسوبات و آب این منطقه به عنصر ردیاب آر


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آب کوهسرخ آرسنیک بیش از استاندارد دارد؟

آب کوهسرخ آرسنیک بیش از استاندارد دارد؟