مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 7 اسفند 1400 ساعت 13:322022-02-26اقتصادي

پیله نوغانداری در مازندران پروانه نمی شود


علیرغم استفاده های متعدد از نخ های ابریشمی در مشاغل مختلف و پایه ای بودن این صنعت اما اکنون تنها نقشی کم فروغ از نوغانداری در مازندران بر جای مانده و سهم اندکی از اشتغال روستایی به پرورش کرم ابریشم اختصاص دارد.

- تولیدکنندگان روستای لمارون در بابل معتقدند در صورت حمایت از این صنعت در مازندران، این ظرفیت وجود دارد که در یک برنامه 4 ساله، کل نیاز کشور به ابریشم در داخل تولید شود.

ایران یکی از قدیمی ترین کشورهای پرورش کرم ابریشم بوده و نوغانداری همواره و از زمان های بسیار دور نقش پر رنگی در اقتصاد خانوارهای روستایی مازندران داشته است.

بیش از 95 درصد پیله و نخ ابریشم تولیدی در ایران به مصرف تولید فرش های ابریشمی می رسد چراکه در حال حاضر عملکرد اقتصادی در بخش صنعت و فرآورده های نوین مطرح در نوغانداری وجود نداشته و تنها در فرش است که ابریشم تولیدشده به مصرف می رسد.

در شرایط کنونی که صنعت فرش کشور با قیمت سرسام آور مواد اولیه روبرو است احیای نوغانداری می تواند گام موثری در توسعه صنعت فرش محسوب شود.

در سنوات گذشته، عدم توجه کافی به صنعت زیربنایی نوغانداری این حرفه را مهجور کرده و در آستانه فراموشی قرار داد اما امروزه این صنعت بعنوان ظرفیتی اشتغالزا و ارزآور دوباره در مسیر احیا قرا گرفته است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

پیله نوغانداری در مازندران پروانه نمی شود

پیله نوغانداری در مازندران پروانه نمی شود