مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 4 اسفند 1400 ساعت 15:372022-02-23پزشكي

تمرین هوازی؛ روشی مؤثر در کاهش عوارض مغزی


نتایج یک پژوهش در اصفهان نشان می دهد که تمرین هوازی با کاهش فعال سازی میکروگلیاها و آستروسیت ها، التهاب عصبی را کاهش می دهد و موجب اثرات محافظتی در برابر ایسکمی مغزی خواهد شد.

- سکته مغزی یکی از دلایل اصلی مرگ ناتوانی در جهان محسوب می شود که اثرات اجتماعی، اقتصادی و بالینی قابل توجهی به همراه دارد.

التهاب عصبی، یک مجموعه پیچیده از فعل و انفعالات بین سلول های التهابی و مولکول ها است که پس از ایسکمی مغزی رخ می دهد و به طور قابل توجهی به توسعه پاتولوژی ناحیهی ایسکمیک کمک می کند.

در یک پژوهش که در مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان منتشر شد، اثر محفاظتی تمرین هوازی بر بهبود التهاب عصبی ناحیه هیپوکامپ موش های صحرایی نر به دنبال ایسکمی مغزی با تأکید بر نقش میکروگلیاها و آستروسیت ها مورد بررسی قرار گرفت.

این پژوهش که توسط نبی شمسای انجام گرفت، تعداد 11 سر موش صحرایی نر نژاد Wistar با وزن 911-151 گرم به سه گروه ایسکمی، ورزش + ایسکمی و شم تقسیم شدند.

حیوانات گروه ورزش به مدت 4 هفته، 5 روز در هفته بر روی نوار گردان دویدند.

ایسکمی مغزی با انسداد هر دو شریان کاروتید مشترک به مدت 11 دقیقه ایجاد شد.

برای بررسی میزان التهاب عصبی براساس شاخص آستروسیت ها و میکروگلیاهای فعال شده به ترتیب از بررسی سطح بیان پروتیین های protein acidic fiillary Glial( GFAP )


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تمرین هوازی؛ روشی مؤثر در کاهش عوارض مغزی

تمرین هوازی؛ روشی مؤثر در کاهش عوارض مغزی