مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 30 بهمن 1400 ساعت 08:522022-02-19سياسي

تحلیل یک جامعه شناس از چرایی قتل های ناموسی


یک دکترای جامعه شناسی مسائل اجتماعی ایران با اشاره خشونت‏ های خانگی و خانوادگی و سلطه‏ مردان بر زنان به عنوان یکی از مصادیق قدرت و اقتدار، - گفت: برخی سنت‏ های ازدواج و طلاق نخستین دلیل قتل‏ های ناموسی است که در هر سه گونه از تعصب فرهنگی، جنسیتی و قومی ریشه دارد.

اختر شیری در گفت وگو با ایسنا، به زمینه‏ های قتل ‏های ناموسی در ایران اشاره و اظهار کرد: تعصب به عنوان عنصری ذهنی که گرایشات قالبی، باورهای کلیشه‏ ای و تصورات سنگ‏ فکرانه را در فرایند کنشگری انسان گسترش می‏ دهد، دارای انواع مختلفی است که تعصب‏ های جنسیتی، فرهنگی و قومی از گونه های آن به شمار می‏ روند.

وی با بیان این که گونه ‏ها و سنخ‏ های مختلف تعصب دارای اشتراکاتی با یکدیگر هستند که این اشتراکات حول محور آداب و رسوم، عرف ‏ها، سنت‏ ها و ارزش ‏ها شکل گرفته اند، افزود: بر همین اساس تعصب به شکل نوعی باور جمعی در میان گروهی از افراد جامعه ریشه دوانده که بستر شکل‏ گیری آن، عناصر فرهنگی و اجتماعی است.

این جامعه شناس گفت: در همین عناصر فرهنگی و اجتماعی، مهم ‏ترین تصورات قالبی و کلیشه‏ ای درباره‏ زنان در اقوام مختلف و گرایشات فکری و فرهنگی شکل می گیرد، چنانچه تعصب جنسیتی به عنوان یکی از بخش ‏های تعصب فرهنگی و قومی محسوب می شود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تحلیل یک جامعه شناس از چرایی قتل های ناموسی

تحلیل یک جامعه شناس از چرایی قتل های ناموسی