مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 21 بهمن 1400 ساعت 16:322022-02-10اقتصادي

آیا روستاهای ایران در دوره پهلوی به برکت «اصلاحات ارضی» آباد شد؟


برنامه اقتصادی رژیم شاه بسیار نامتوازن بود و در حالی که مناطق شهری رشد سریعی می کردند، مناطق حاشیه ای و روستایی در معرض کمبود امکانات، بی سوادی، - وضع بد بهداشتی و … قرار داشتند.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری مهر ، گفته می شود روستاهای ایران در دوره پهلوی به برکت اصلاحات ارضی آباد شده و درآمد روستاییان به حدی بالا رفت که آنها تمایلی به شهری شدن نداشتند! در این زمینه باید گفت برنامه اقتصادی رژیم شاه بسیار نامتوازن بود و درحالی که مناطق شهری و مرکزی رشد سریعی می کردند و مصرف در آنها بالاتر می رفت، مناطق حاشیه ای و روستایی در معرض کمبود امکانات، بی سوادی، وضع بد بهداشتی و … قرار داشتند.

وضعیت بهداشتی کشور برنامه دولت از لحاظ بهداشتی نه تنها کافی و مثمر ثمر نبود، بلکه حتی کاملاً بین مرکز و پیرامون کشور نامتوازن تقسیم شده بود.

بر اساس آمار سال 1355، برای هر 3000 تن یک پزشک و برای هر 19000 تن یک دندان پزشک و برای هر 711 تن یک تخت بیمارستان وجود داشت.

این تعداد کم هم عادلانه در سطح کشور توزیع نشده بود و بیشتر آنها در تهران بود.

وضعیت آموزش عمومی کشور وضعیت در بخش آموزش عمومی نیز همچون بهداشت، متناسب با نیازهای هر منطقه و جمعیت آن توسعه نیافت و میزان باسوادان و امکانات آموزشی در شهرهای بزرگ به مراتب بیشتر و بهتر از شهرهای حاشیه ای و روستاها بود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آیا روستاهای ایران در دوره پهلوی به برکت «اصلاحات ارضی» آباد شد؟

آیا روستاهای ایران در دوره پهلوی به برکت «اصلاحات ارضی» آباد شد؟