مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 7 بهمن 1400 ساعت 13:072022-01-27اقتصادي

پیکر بی جان فرش دستباف و ادامه بی توجهی ها


در حالی که در سال جاری بارها نسبت به افت شدید صادرات و ریزش اشتغال در صنعت فرش دستباف هشدار داده شده، اما هنوز بخی از موانع داخلی مهم صادرات برطرف نشده است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، آذر ماه امسال معاون امور گمرکی طی نامه ای به قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) نسبت به کاهش صادرات فرش هشدار داد.

طبق اعلام گمرک، صادرات این کالای ایرانی در سال 1372 با افزایش نزدیک به 2 میلیارد دلار به اوج خود رسید و برای 5 تا 7 میلیون نفر اشتغال ایجاد کرده بود، اما بعد از این دهه شاهد کاهش تدریجی صادرات این کالا بودیم؛ به طوری که صادرات فرش دستباف در سال 1397 به 240 میلیون دلار و پس از اعمال تحریم ها در سال 1398 به 70 میلیون دلار رسید.

در سال جاری هم ارزش صادرات این کالا حدود 50 میلیون دلار بوده است.

اشتغال مستقیم این صنعت نیز در حال حاضر معادل یک میلیون و 500 هزار نفر است.

گمرک ایران از جمله دلایل کاهش صادرات فرش را وجود رقبای جدی مانند کشورهای هند، نپال و پاکستان اعلام کرده که با برنامه ریزی و حمایت موثر از بافندگان و رعایت سلیقه بازار سهم عمده ای از فروش بازار فرش را به خود اختصاص داده اند.

تحریم های متعدد علیه صادرات که باعث دشواری دسترسی به بازارهای صادراتی هدف شده، ارائه نشدن تسهیلات صادراتی به صادر کنندگان از جمله جوایز صادراتی، وام با بهره کم جهت تأمی


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

پیکر بی جان فرش دستباف و ادامه بی توجهی ها

پیکر بی جان فرش دستباف و ادامه بی توجهی ها