مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 29 دی 1400 ساعت 08:452022-01-19اجتماعي

نوغانداری؛ شغلی دیرین در انتظار حمایت مسئولان


پرورش کرم ابریشم که به عنوان فعالیت نوغانداری نام گرفته از مشاغلی است که با توجه به وجود توتستان ها و آب و هوای مناسب انزلی روزگاری نه چندان دور در این شهرستان رونق داشته و امروز نیازمند توجه ویژه مسئولان است.

- نوغانداری یا پرورش کرم ابریشم با پیشینه 4500 ساله در جهان، از دیرباز در کشور ما نیز رواج داشته و از آنچنان اهمیتی برخوردار بود که جمشید پادشاه هخامنشی رواج و توسعه پرورش کرم ابریشم در ایران را بخشی از اقدامات مهم خویش می شمرد.

یا اینکه در قرون اخیر بخش عظیمی از نوشته های غربی ها در مورد ایران طی سده نوزدهم به ابریشم به ویژه ابریشم گیلان اختصاص یافته است.

امروزه نیز پرورش نوغانداری و تولید پیله برای استفاده از نخ ابریشم یکی از مشاغلی است که در نواحی مختلف استان گیلان از جمله شهرستان بندر انزلی در حال انجام است و افراد به صورت فردی یا خانوادگی و عموما در کنار سایر فعالیت های کشاورزی به این فعالیت اشتغال دارند زیرا دسترسی به درختان توت برای تغذیه کرم های ابریشم از لحظه بیرون آمدن از تخم تا تنیدن پیله امری بسیار ضروری است.

ثبت ملی ساختمان نوغانداری انزلی پیمان تنگ بریس، رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بندر انزلی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: اگر از سمت شنبه بازار انزلی به سمت غرب و خیابان سردار


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نوغانداری؛ شغلی دیرین در انتظار حمایت مسئولان

نوغانداری؛ شغلی دیرین در انتظار حمایت مسئولان