مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 20 دی 1400 ساعت 16:452022-01-10بين الملل

آیا امیرکبیر از انگلیس درخواست پناهندگی کرد؟


170 سال قبل و در 20 دی 1230 خورشیدی، رگِ میرزا تقی خان امیرکبیر را در فین کاشان زدند تا داغِ دریغی ابدی بر جان ایرانیان بنشیند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، مهرداد خدیر در ادامه یادداشت خود در عصرایران نوشت: هانا آرنت می گوید شگفت آورتر از اقدام نازی ها برای سوزاندن در اتاق های گاز یا کوره های آدم سوزی، تن دادن آدم ها بود .

او می خواهد نتیجه بگیرد که استبداد، شخصیت و فردیت را سلب می کند و در داستان تلخ امیرکبیر هم نه دادگاهی او را محکوم به اعدام ساخته بود و نه ترور یا حتی مسموم می شود یا به مرگی مشکوک، جان خود را از دست می دهد، بلکه فرمانی همایونی برای او صادر می شود و امیر مدت ‎ها به استقبال آن نشسته بود.

به موجب یک فرمان، صدراعظم می شود و بر اساس فرمانی دیگر جان او باید ستانده شود و امیر هم منتظر می نشیند تا ببیند سرنوشت مقدر کی سراغ او می آید.

مهم ترین هدف جنبش مشروطه در 55 سال بعد، همین بود که چنین نباشد و قدرت پادشاه مشروط باشد به قوه مقننه و قضاوت در محاکم مستقل صورت پذیرد.

نه اینکه پادشاه هم فرمان دهد (قانون)، هم دیگری را به ریاست وزرا منصوب کند (اجرا) و هم فرمان جان ستاندن صادر کند (قضا).

در نمایش مرگ یزدگرد نوشته و کارگردانی بهرام بیضایی وقتی آسیابان می گوید: ما هر چه داریم از پادشاه است زن به اعتراض می گوید: آخر، ما که چیزی نداریم و مرد آسی


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آیا امیرکبیر از انگلیس درخواست پناهندگی کرد؟

آیا امیرکبیر از انگلیس درخواست پناهندگی کرد؟