مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 7 دی 1400 ساعت 10:052021-12-28اقتصادي

احیای قنات خشک شده بعد 2 قرن در خُنج


مدیرجهاد کشاورزی شهرستان خُنج در استان فارس گفت: کار احیای قنات روستای دهنو، که حدود 200 سال قبل خشکید و به مرور تخریب شد، شروع شده است.

- علی علی پور سه شنبه 7 دی با بیان اینکه قنات در گذشته از منابع پایدار تامین آب در ایران خصوصا مناطق جنوبی بوده است، به خبرنگاران گفت: با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و همکاری خیرین محلی و با نظارت و مشاوره فنی توسط کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی در حال احیا و مرمت است.

او ادامه داد: این قنات در سالیان دور منبع تامین آب مزارع، باغ ها و دامداران منطقه بوده و متاسفانه طی 200 سال گذشته کامل خشک شد؛ امیدواریم با اجرای طرح احیا و مرمت، شاهد جان گرفتن دوباره این منبع تامین آب باشیم.

علی پور خاطرنشان کرد که هم اکنون و با اجرای اقدامات مرمتی، دبی آب این قنات به 8 لیتر برثانیه رسیده است، ابراز امیدواری کرد که با تداوم اقدامات احیایی، دبی آب این قنات به حدود 20 لیتر بر ثانیه افزایش یابد.

مدیرجهادکشاورزی شهرستان خُنج گفت: در پی خشکسالی های بیش از یک دهه گذشته و همچنین برداشت بی رویه از چاه های زیرزمینی به واسطه حفر چاه های عمیق، شاهد افت شدید سطح آب های زیرزمینی و کاهش آب دهی چاه ها و قنوات در این شهرستان هستیم.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

احیای قنات خشک شده بعد 2 قرن در خُنج

احیای قنات خشک شده بعد 2 قرن در خُنج