مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 29 آذر 1400 ساعت 06:502021-12-20اقتصادي

هدررفت 25 درصد آب کشور/ 2 میلیارد متر مکعب آب از دسترس خارج می شود


ایجاد شبکه های آبیاری و زهکشی مدرن می تواند بخشی از هدررفت آب در بخش کشاورزی را حذف کند یعنی وقتی راندمان آبیاری از 32 درصد به 60 تا 70 درصد برسد، - ایجاد شبکه های آبیاری و زهکشی مدرن می تواند بخشی از هدررفت آب در بخش کشاورزی را حذف کند یعنی وقتی راندمان آبیاری از 32 درصد به 60 تا 70 درصد برسد، 30 درصد در همه بخش ها صرفه جویی می شود.

یک کارشناس مدیریت منابع آب گفت: در حال حاضر آب بدون درآمد در کشور 25 درصد است یعنی 25 درصد از 6 میلیارد آب موجود در شبکه های شرب هدر می رود.

ابراهیم رییسی در گفت وگو با ایلنا، درباره هدررفت و دامن زدن به بحران آب کشور اظهار داشت: مهمترین مشکل در موضوع هدررفت آب در حوزه کشاورزی است و دلیل آن نیز نبودن شبکه آبیاری-زهکشی است که باعث شده به انحاء مختلف آب هدر رفته و به جای تغذیه اراضی کشاورزی یا به داخل زمین نشت کند و یا تبخیر شود.

وی با ذکر مثالی توضیح داد: اگر آب از مسیر خط لوله به اراضی کشاورزی ارسال شود، بابت تامین 100 متر مکعب 110 متر مکعب آب روانه می شود اما چنانچه از یک کانال بتونی سرباز آب را انتقال دهیم جهت تامین همین رقم 100 متر مکعبی باید 130 متر مکعب آب روانه شود زیرا بخشی از آب تبخیر می شود ودر صورتی که کانال خاکی باشد باید 150 متر مکعب آب وارد مسیر شود زیرا بخشی تبخیر و بخشی نیز به داخل زمین نفوذ می کند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

هدررفت 25 درصد آب کشور/ 2 میلیارد متر مکعب آب از دسترس خارج می شود

هدررفت 25 درصد آب کشور/ 2 میلیارد متر مکعب آب از دسترس خارج می شود