مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 25 آذر 1400 ساعت 05:402021-12-16فرهنگي

تلالو زیبایی معماری و تاریخ در حمام شیخ اردبیل


مرمت حمام های تاریخی و احیای دوباره، می تواند باعث انتقال اهمیت آن ها از زمان های قدیم تا نسل های فعلی شود.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از اردبیل، حمام حاج شیخ واقع در میدان عالی قاپو شهر اردبیل بوده و در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است که قدمت این حمام تاریخی مربوط به اواخر دوره صفویه بوده و این حمام به دلیل متعلق بودن به حاج شیخ به این نام معروف شده است و این حمام هم اکنون به عنوان موزه صنایع دستی استفاده می شود.

ورودی بنا از طریق یک هشتی زیبا پوشش گنبدی مدور است و غرفه های اطراف آن با طاق های جناغی مسقف شده است؛ این بخش نقاشی های زیبایی داشته که بخش عمده آن ها در سفیدکاری ها، از بین رفته و تنها قسمتی از نقوش گل و بوته و اسلیمی ساده باقی مانده است.

بخش اصلی حمام 2 شاه نشین بزرگ متقابل و 2 نیم گنبد کوچک دارد که به خزینه آب گرم و در ورودی منتهی می شود و گنبد اصلی مرتفع بوده و بر ستون ها و طاق های کناری تکیه زده است.

داخل حمام شیخ، 2 شاه نشین بزرگ متقابل و 2 نیم گنبد کوچک وجود داشته و گنبد اصلی بلند و با آویزهای گسترده بر طاق نماها و نیم ستون های مربع تکیه دارد.

خزینه حمام شیخ به صورت یک اتاقچه بوده و به جای دراز دیواری استفاده شده بود، به کاربران اجازه می داد تا با سطل، آب مصرفی خود را از آن جا بردارند که بعدا با تغییر کاربری دیوار نیمه ک


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تلالو زیبایی معماری و تاریخ در حمام شیخ اردبیل

تلالو زیبایی معماری و تاریخ در حمام شیخ اردبیل