مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 20 آذر 1400 ساعت 15:102021-12-11سياسي

در تقدس کوه؛ از مهر تا اسلام


متخصص منظر کوهستان با مرور تقدس کوه برای ایرانیان در دوره های مختلف تاریخی، تاکید کرد: از تقدس و کارکرد کوه نزد ایرانیان کم نشده است، چه بسا که در دوره اسلام شاهد ساخت تعداد بسیاری امامزاده بر فراز کوه ها هستیم که این موضوع مؤید ادامه تقدس کوه در ذهن ایرانیان است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، دکتر بابک داریوش، در یادداشتی با موضوع کوه طبیعتی مقدس برای ایرانیان کارکرد و جایگاه کوه در ادبیات، اعتقادات و باورهای دینی مردم ایران و همچنین کتاب قرآن را بررسی کرده است.

او تاکید دارد که کوه از گذشته تا امروز برای ایرانیان مقدس بوده و برای اثبات آن، مصداق هایی آورده است.

در این نوشتار که به مناسبت روز جهانی کوهستان در ایسنا منتشر می شود، آمده است: کوه ها طبیعتی رمزآلود هستند، طبیعتی که انسان را به فکر وامی دارند.

بلندا، طبیعت سخت و گاه دست نیافتنی با امکانات اولیه گذشته سبب شده بود تا پیشینیان نگاهی متفاوت از یک طبیعت صرف به کوه داشته باشند.

قله آدم در سریلانکا که به باور مسلمانان جای پای حضرت آدم، به باور هندوها جای پای شیوا و به باور بوداییان جای پای بوداست، کوه حرا یا جبل النور که کلام وحی در آن جا بر حضرت محمد (ص) نازل شد و کوه سینا که حضرت موسی در آن جا خدا را ادراک کرد، همگی گواهی هستند بر این که کوه ها طبیعتی آسمانی بوده اند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

در تقدس کوه؛ از مهر تا اسلام

در تقدس کوه؛ از مهر تا اسلام