مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 3 آذر 1400 ساعت 07:002021-11-24سياسي

19 اثر ناملموس یزد ثبت ملی شد


مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد از ثبت 19 اثر در فهرست آثار ملی خبر داد و گفت: یزد بار دیگر در حوزه تعداد آثار ناملموس ثبتی، جایگاه نخست کشور را به خود اختصاص داد.

- سید مصطفی فاطمی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا ضمن بیان این که امسال یزد بیشترین تعداد آثار ناملموس را با 19 اثر به ثبت رسانده است، گفت: در آخرین جلسه ثبت آثار ملی، 12 اثر متعلق به بافق ثبت شد که پرونده های آن به اهتمام شهرداری تهیه و آماده شده است و مابقی آثار نیز مربوط به آیین ها و مراسم های پخت غذاهای سنتی در سایر مناطق استان است.

وی به 9 مورد از آثار که مربوط به خوراک اصیل بافق بود، اشاره کرد و گفت: طرز تهیه آبگوشت عدس سیاه که غذایی محلی از محصولی بومی است، در این پرونده پیگیری شد.

همچنین طرز تهیه نان کماچ به دو شیوه کماچ بافق و کماچ گوشت، آش بارونک و آیین های مرتبط با شیوه نیایش باران که ویژه بافق است و نیز غذای رزقو که مشابه مشتوک از غذاهای سنتی یزد است، ثبت ملی شدند.

فاطمی از ثبت طرز تهیه و مراسم مربوط به آش بی بی سه شنبه در بافق خبر داد و گفت: این نوع آش، یکی از آش های معروف شهرستان بافق به شمار می رود و علاوه بر آن، طرز تهیه آش ابودردا که بر گرفته از یک آیین سنتی مرتبط با سلامتی است و نیز مراسم های مربوط به آن، ثبت ملی شد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

19 اثر ناملموس یزد ثبت ملی شد

19 اثر ناملموس یزد ثبت ملی شد